Miten sinustakin voi tulla tarpeeksi hyvä pelinjohtaja?

Onneksi olkoon, olet jo ottanut sen vaikeimman askeleen kun yleensä päätit lukea asiasta jotain! Kehittyminen missä tahansa puuhassa vaatii avoimuutta uusille ideoille ja oman työn katsomista kriittisesti. 

Hyvä pelinjohtaja tunnistaa omat haasteensa ja pyytää tarvittaessa apua – oli se sitten vinkkiä itselle vaikean homman hyvin hoitavalta pelinjohtajalta tai valjastamalla omat pelaajat auttamaan asiassa. Ystävällinen ja kannustava palaute auttaa ja sitä pitää muistaa kysyä.

1. Johda pelejä, mutta pelaa myös

Harjoittelu tekee mestarin. Hyväksi pelinjohtajaksi ei voi tulla johtamatta pelejä, vaikka kaikenlaisia ohjevideoita ja blogeja voi lukea vaikka hamaan tappiin. Vain oikeasti johtamalla pelejä voit huomata, mitkä asiat sinulle käytännössä on vaikeita ja mitkä jutut taas toimivat.

Hieman vähemmän ilmiselvä neuvo on myös pelata roolipelejä muiden johtamana. Ei ole tarkoitus, että otat kaikessa muista mallia, vaan että fiilistelet sitä, mistä muiden pelinjohtamistyylissä tykkäät ja mitkä asiat taas eivät puhuttele sinua. Ehkä ihailet jonkun pelinjohtajan tekemiä yksityiskohtaisia karttoja, mutta huomaat, että et varsinaisesti itse koe sellaisia tarpeelliseksi. 

2. Pyydä sellaista palautetta josta hyödyt

Palautetta saa vain pyytämällä ja jos haluaa saada hyödyllisempää palautetta, siihen pitää ohjeistaa. Moni tietysti pelkää antaa kriittistä palautetta, koska ei usko osaavansa kertoa mielipidettään ilman että loukkaa. Palautteen antaminen, pyytäminen ja vastaanottaminen ovat kaikki harjoiteltavissa olevia taitoja. 

Jututa pelaajiasi jonkun pelikerran jälkeen ja kerro konkreettisin esimerkein, mitä olet omassa pelinjohtajuudessasi koettanut kehittää ja kysy, miltä se on pelaajan näkökulmasta näyttänyt. Voit myös ihan suoraan pyytää pelaajiltasi, että he kiinnittäisivät erityisesti huomiota johonkin tiettyyn teemaan pelinjohtamisessasi seuraavan muutaman pelikerran ajan ja antaisivat siitä sitten palautetta. 

Kannattaa harkita, milloin palautetta pyytää. Kampanjan lopuksi on tietysti myöhäistä vaikuttaa sen kampanjan kulkuun ja välittömästä pitkän pelisession jälkeen palautekeskustelu voi jäädä lyhyeksi ihan vain väsymyksen vuoksi. Noppatuurissa meillä on usein sessioiden välissä paremmin aikaa chättäillä pelaajien kesken kampanjan suunnasta, kun striimi-iltojen jälkeen usein päädytään mieluummin porisemaan katsojien kanssa Noppaluuriin.

Palautetta voi pyytää myös anoyymisti. Esimerkiksi Google Formsilla voi helposti tehdä lomakkeen, jonka voi linkin kautta täyttää ilman, että sinä tiedät kuka palautteen on kirjoittanut. Tällaisen palautteen laatu on usein vähän sekalaista ja on usein hankalaa ymmärtää täysin, koska et pysty tietenkään esittämään jatkokysymyksiä. Mutta jos pelaajasi ovat erityisen ujoja puhumaan kasvotusten, anonyymi lomake saattaa olla toimiva juttu.

3. Kokeile uutta

Uuden kokeileminen opettaa aina jotain. Tarkoitus ei ole, että opettelisit hyväksi pelinjohtajaksi peleihin, jotka eivät sinua erityisemmin kiinnosta, vaan tarkoitus on vain harjoittaa aivoja. On aivan ok pelata ja peluuttaa vuodesta toiseen samoja pelejä, mutta jos haluaa kehittyä pelinjohtajana (tai pelaajana), aivoille kannattaa aina välillä heittää pieni haaste. Kannattaa ihan harjoituksen vuoksi hypätä kokeilemaan itselle uusia pelisysteemejä ja vierailla välillä myös genreissä, jotka eivät ole sitä itselle ominta. 

Voi olla, että haluat vetää vain pelkkiä FATE-pelejä lopun ikääsi. Vaikka et muuten kaipaisi vaihtelua, uusien pelisysteemien kokeilemisesta voi silti saada ideoita, joita tuoda sinun lempi peliisi. Eri pelisysteemit tuottavat erilaisia tarinoita ja tukevat erilaisia pelityylejä. Kokeilemalla rohkeasti saatat löytää paremmin tyylillesi sopivan pelin, tai jonkin pienen yksityiskohdan, joka toimisi vanhassa pelisysteemissäsikin. Pelinjohtajattomat roolipelit ovat erittäin hyvä tapa harjoitella yhdessä porukalla pelinjohtajan taitoja.

Vaikka peluuttaisit aina pelkkää puhdasta keskiaikafantasiaa, skifin tai cthulhu-mysteerin kokeilemisesta voit silti saada uusia ideoita vaikkapa sivuhahmoiksi, pulmatehtäviksi tai kokonaisiksi seikkailuiksi sinulle kotoisassa genressä. Myös tarinan ohjailemisen taidot harjaantuvat tehokkaasti, kun kokeilet taitojasi välillä vieraissa maailmoissa. 

Myös muissa roolipelaamisen muodoissa on paljon pöytäroolipelin pelinjohtajalle hyödyllisiä oppeja. Larpeista voi oppia improvisaatiota ja heittäytymistä, tunnelman luomista, sekä pelaajien laajemman toimintavapauden hyötyjä. Freeform-pelit taas antavat hyvin erilaisia pelikokemuksia ja esittelevät usein yllättävän intuitiivisia ja yksinkertaisia pelimekaniikkoja, jotka saattavat toimia hyvänä lisänä myös tavallisessa pöytäroolipelissä. Tekstiroolipelaamista moni hyödyntääkin jo pöytäropejen oheistoimintana, mutta siitä voi oppia myös pelinjohtajattoman tarinankerronnan hienouksia. 

Muista pitää hauskaa

Tarkoitus ei ole, että koko ajan pitää kehittyä. Myös pelinjohtaminen on harrastus, eli sen olisi tarkoitus olla virkistävää, palauttavaa ja mukavaa vapaa-ajan puuhaa. Jos joku vinkki ei tunnu mukavalta tai hyödylliseltä, jätä se väliin.

Roolipelaaminen on niin laaja harrastus, että olisi melkoinen ihme, jos meikämihka pystyisi tuosta vaan blogissa rupattelemaan täydelliset ohjeet pelinjohtamisessa kehittymiseen riippumatta siitä vedätkö Pathfinderiä vai Pyöreän pöydän ritareita.

Moni edellä esittämäni vinkki on myös melko työläs toteuttaa kunnolla. Niitä ei missään nimessä kannata kaikkia lähteä kerralla ahkeroimaan, vaikka kuinka olisi intoa oppia uutta.  Tärkeintä on nimittäin se, että intosi jatkaa harrastusta säilyy. 

Hyvä pelinjohtaja on pelinjohtaja, joka nauttii pelistä. 

Tässä vielä muutama vinkkilinkki, joista voi olla apua matkallasi tarpeeksi hyväksi pelinjohtajaksi

  • Tällä videolla noppatuurilaiset Toni ja Tuomas puhuvat pelinjohtamisen aloittamisesta siitä näkökulmasta, että Tuomas on pelinjohtanut jo pitkään ja Toni vasta suunnittelee pelinjohtajaksi ryhtymistä: https://youtu.be/O49zGpByfdg?si=g_–eG0wuvUPnXeQ